7. Parodontoza predispune pacientul la...

Parodontoza predispune pacientul la afecțiuni cronice și chiar accidente vasculare

tratament parodontoza

În cavitatea bucală se acumulează în mod natural bacterii care conduc la formarea plăcii bacteriene și care ulterior produce tartrul dentar. Prezența tartrului dentar reprezintă principala cauză a sângerărilor gingivale (gingivita) – forma incipientă a bolii parodontale. Gingivita netratată evoluează în boala parodontală. Retragerea gingiilor lasă dintele descoperit și expus acțiunii intruzive a bacteriilor. Lipsit de protecție, dintele devine vulnerabil, se desprinde din os și cade. Cu toate acestea, un dinte slăbit nu înseamnă un dinte pierdut. Intervenția de specialitate și acordarea tratamentului necesar parodontozei sunt soluții care pot salva dinții, chiar în stadiile cele mai avansate ale bolii parodontale.

Ce este boala parodontală?

Boala parodontală sau mai simplu, parodontoza este afecțiunea care atacă țesutul osos al dinților și țesutul gingival. Parodontoza este boala generată atât de factorii genetici, cât și bacteriile care formează placa dentară. Boala parodontală duce în timp la pierderea definitivă a dinților. Bacteriile care favorizează boala parodontală pătrund în organism prin fluxul sangvin și atacă organele interne, consecință adesea trecută ca neobservată de către medici.

Studiile arată că, la majoritatea pacienților cardiaci, complicațiile bolii cardiovasculare sunt alimentate de afecțiunile stomatologice. Infarctul miocardic sau ateroscleroza pot fi explicate și prin prezența bolii parodontale. Igiena dentară eficientă trebuie efectuată în mod corespunzător, începând de la periajul corect, folosirea apei de gura și aței dentare și până la tratarea cariilor și efectuarea detartrajului de două ori pe an.

Parodontoza are o evoluție silențioasă cu simptome inofensive. Din acest motiv, majoritatea persoanelor neglijează consultul stomatologic, sau îl amână dacă ‘’nu-i doare nimic’’. Din păcate, mentalitatea de acest fel și absența interesului față de propria sănătate dentară favorizează retracția gingivală până ce mobilitatea dentară devine evidentă.

Legătura dintre parodontoză și afecțiunile cronice

Microbii patogeni din cavitatea bucală pătrund în sânge slăbind sistemul imunitar, blocând vasele de  sânge și pregătind astfel terenul fertil pentru accidente vasculare sau dezvoltarea bolilor de ficat, la nivelul inimii, sau a creierului. Microbii din gură se depun pe cheagurile deja formate, amplificându-le mărimea până ce acestea ajung să blocheze vasele de sânge.

Blocarea vasului sangvin cu cheaguri conduce la infarct, atac cerebral sau pulmonar – în funcție de organul care este alimentat de vasul blocat. Mai mult, conform cercetărilor realizate în domeniu, bolile parodontale conduc la cancer pancreatic.

Femeile însărcinate care suferă de parodontoză sunt predispuse la naștere prematură.

Boala parodontală perturbă nivelul normal al glicemiei, consecință care îngreunează tratamentul în cazul pacienților cu diabet.

Principalele moduri de manifestare ale bolii parodontale

Cu toate că boala parodontală este nedureroasă, apariția și progresul acesteia se manifestă prin următoarele simptome:

• Dureri la contactul cu anumite alimente;
    • Sângerarea gingiilor în timpul periajului;
    • Gingii colorate: zona papilelor se înroșește și pe parcurs devine albastră;
    • Formarea pungilor parodontale;
    • Respirație neplăcută;
    • Retracția gingiilor și deteriorarea țesutului osos;
    • Dinți slăbiți.

Care sunt factorii responsabili pentru progresul parodontozei?

Boala parodontală apare la orice vârstă, dar cea mai vizată este categoria 35 – 45 de ani. Parodontoza apare pe fondul acumulării de bacterii care formează placa dentară și mai târziu, tartrul dentar. Bacteriile eliberează substanțe toxice care provocă inflamații și roșeață la nivelul gingiilor. Gingivita este frecvent întâlnită în rândul copiilor, cu precădere în perioada în care încep să se dezvolte dinții definitivi.

Bruxismul sau scrâșnitul dinților este un obicei care deteriorează țesutul osos care înconjoară dinții, iar în timp aceștia devin mobili și cad.

Alimentația slabă din punct de vedere nutritiv, sau regimul alimentar dezechilibrat sunt obiceiuri care conduc la evoluția bolilor parodontale.

Medicamentația pentru inimă, antidepresivele sau anticoncepționalele pot slăbi rezistența dinților în fața gingivitei.

Parodontoza avansată: în ce măsură mai putem salva dinții mobili?

Tratamentul pentru parodontoză este capabil să salveze dinții, chiar dacă boala a progresat. Tratamentul implică aparatură de specialitate și anestezie locală pentru efectuarea chiuretajului sub-gingival, în scopul eliminării pungilor de puroi.

Pentru prevenirea parodontozei este necesară respectarea igienei orale cu strictețe. Periajul de două ori pe zi, dușul bucal și folosirea aței dentare și a apei de gură sunt pașii esențiali pentru combaterea parodontozei. Pacienții care deja suferă de parodontoză sunt sfătuiți de către dentiști să includă în rutina de îngrijire orală și produse pe bază de clorhexidină.

La fel de importante sunt și vizitele periodice la medicul dentist. Detartrajul profesionalare rol de prevenție a parodontozei și se recomandă efectuarea acestei operațiuni anual, sau o dată la 6 luni.

Unde pot face un tratament pentru parodontoză?

Cabinetul stomatologic Dr.Rosca vă pune la dispoziție o echipa de profesioniști si echipament de specialitate pentru tratarea parodontozei în condiții igienice, într-un cadru prietenos și sub anestezie locală pentru o experiență cât mai simplă și netraumatizantă pentru pacienții de orice vârstă.

Cabinetul stomatologic Dr.Rosca este situat pe Bulevardul Drumul Taberei, nr.14, sector 6, in zona Orizont, apropiere de parcul Moghioros și Favorit. Pentru programări, completează formularul online sau apelează numărul de contact în intervalul orar disponibil.